_ماجرای برخورد کشتی به کوه یخی
۲۳:۴۰ نیمه شب ۱۴ آوریل ۱۹۱۲
دیدبان کشتی حضور کوه یخ را اعلام کرد. به دستور کاپیتان اسمیت تایتانیک به سمت چپ هدایت شد. تایتانیک با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت در حرکت بود و متوقف کردن آن با این سرعت بیش از ۸۰۰ متر طول میکشید و فرصت کافی برای چرخش به چپ و جلوگیری از برخورد قسمت راست خود با کوه یخ را نداشت.
۲۳:۴۸
کاپیتان اسمیت سریع به داخل کشتی سرک میکشد و میزان آسیب را برای نخستین بار از نزدیک مشاهده میکند. تنها در ۱۰ دقیقه اول برخورد آب تا ارتفاع ۴/۵ متر بالا میآید.
۰۰:۰۰ بامداد ۱۵ آوریل
خبرها به سرعت به کاپیتان اسمیت میرسند که ۵ محفظه در حال پر شدن است او میداند تایتانیک ممکن است بیشتر از ۲ ساعت وقت نداشته باشد. در نتیجه به افسران دستور میدهد ۲۰ قایق نجات را آماده کنند.
۰۰:۰۵ بامداد
عملیات تخلیه مسافران و خدمه از کشتی آغاز میشود.
۰۰:۴۵ بامداد
نخستین قایق نجات روی آبهای اقیانوس اطلس شناور شد. این قایق حدود ۶۵ نفر ظرفیت دارد اما با ۳۷ جای خالی کشتی را ترک میکند به دلیل پیروی از قانون «الویت با زنان و کودکان است» و کم بودن تعداد زنها و بچهها در کشتی، بسیاری از قایقهای نجات به جای ۶۹ نفر ظرفیت کامل خود، تنها چند ده نفر سرنشین داشتند.
۱:۳۰ بامداد
۱۱۰ دقیقه پس از برخورد تایتانیک نخستین قربانیهایش را میگیرد. ۵ کارمند که نامههای آب گرفته را از اتاق پست نجات میدهند غرق میشوند.
۱:۴۵ بامداد
ملوانان آخرین قایق نجات را به آب میاندازند. اکنون نجات جان بقیهٔ مسافران به دست خودشان است. برق تایتانیک بهطور کامل قطع میشود.
۱:۵۰ بامداد
کشتی به تدریج به سمت چپ میچرخید. حوالی ساعت ۱:۵۰ بامداد، آب وارد یکی از راهروهای سمت چپ کشتی شد و در نتیجه چرخش شدت یافت.
۲:۱۵ بامداد
با افزایش فشار آب، دیگهای بخار متصل به دودکش شماره ۱ از جا کنده شد و دودکش سقوط کرد. آب در مسیری جدید وارد کشتی شد و غرق شدن کشتی شتاب یافت.
۲:۱۸ بامداد
تفاوت شدید وزن بین سینه کشتی که به دلیل ورود آب، سنگین شده بود و دم کشتی نسبتاً سبک، تنش عظیمی در بدنه کشتی ایجاد کرد و بدنه کشتی در مقابل دودکش سوم ترک خورد. چند ثانیه بعد و با به حداکثر رسیدن نیروی خمشی، بدنه کشتی دونیم شد. سینه کشتی و دم تنها از طریق اسکلت تقویت شده زیرین به هم متصل ماندند. کشتی دم به سمت چپ چرخید و افراد روی کشتی به بیرون پرتاب شدند.
۲:۱۹ بامداد
سینه کشتی از دم که هنوز شناور بود، جدا شد. کشتی دم سرو ته شده و آب از سمت جلو وارد آن شد
۲:۲۰ بامداد
درحالی که سینه کشتی با سرعت به سمت کف دریا میرفت، کشتی دم به حالت تقریباً عمودی چرخیده و وسایل داخل آن به بیرون ریخته میشد؛ در همین حال کشتی دم از سطح اقیانوس ناپدید گشت. دیگهای بخار از جای خود خارج شده و مستقیماً به بستر اقیانوس سقوط کردند و پس از آن دیگر تا چند مدت دیده نشد.
۲:۲۱ بامداد
جریان آب در اطراف سینه کشتی باعث از جا درآمدن دکل جلوی کشتی و برخورد آن با سکوی فرماندهی و دودکشها شدند. دودکشها از جا کنده شد به دلیل ظاهر مخروطی شکل سینه و کشتی دم، هر دوی آنها با کم شدن سرعت به کف اقیانوس سقوط کردند. چرخش ساعت گرد کشتی دم سبب شد قبل از اینکه با کف اقیانوس برخورد کند. وسایل بیشتری از داخل آن به بیرون ریخته شود سینه کشتی با سرعت ۵۵/۵ کیلومتر بر ساعت و بازاویه ۲۰ درجه با بستر اقیانوس برخورد کرد؛ در نتیجه بدنه شکسته شد و عرشههایش خرد شدند. بقایای متلاشی شده دم حاکی از برخورد بدتر آن با کف اقیانوس است.
_اندروز: تایتانیک غرق میشود
کاپیتان اسمیت به توماس اندروز(طراح کشتی) گفت: قسمتهای ۱ و ۲ و۳ و ۴ و ۵ پر از آب است این چقدر خطرناک است؟
توماس بارنگ پریده پاسخ داد:خیلی بد این کشتی در حال غرق شدن است.
کاپیتان:اما تو گفتی تایتانیک هیچ وقت غرق نمیشود.
توماس:بله گفتم اگر ۳ یا ۴ قسمت از تایتانیک پر از آب باشد خطرناک نیست ولی نه ۵ قسمت.
کاپیتان:چند ساعت وقت داریم؟
توماس:نمیدانم حداکثر ۲ ساعت بدنه و آنتن باهم میروند زیر آب.
_درخواست کمک
در ساعت ۰۰:۱۴ کاپتان اسمیت به جک فیلیپس دستور میدهد تا با استفاده از بیسیم درخواست کمک کند. در ساعت ۲۵ دقیقهٔ بامداد تلاشهای فلیپس به نتیجه میرسد و کشتی اس. اس کارپسیا پیغام را میشنود و به آنها پاسخ میدهد. اما این کشتی ۹۳ کیلومتر با آنها فاصله دارد و با حداکثر سرعتش نیز ۴ ساعت طول میکشد تا به تایتانیک برسد. در همین حال یک افسر کشتی ای را میبیند که فقط ۱۰ کیلومتر با آنها فاصله دارد احتمال دارد این همان کشتی ای باشد که ۲ ساعت پیش اخطار کوه یخ را به آنان داده بود یعنی اس. اس کالیفرنیا. اما متصدی بیسیم آن الان به خواب رفتهاست و این درحالی است که میتوانست در کمتر از نیم ساعت به کمک تایتانیک بیاید. فیلیپس نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند و کشتی کالیفرنیا از ان ها دورتر می شود.
_داستان عشقی که درتایتانیک معروف شد
کشتی تایتانیک , آنها به عشق و وفاداری به یکدیگر معروف بودند. معمولاً همهجا باهم سفر میکردند و حتی زمانهایی که ایزیدور به سفرهای کاری میرفت، مرتب برای هم نامه مینوشتند.
دوستانشان آنها را بسیار وابسته به هم میدانستند. خیلی وقتها ایدا در سفرهای کاری شوهرش را همراهی میکرد. به نظر میرسید بیش از هر چیز دیگری در دنیا، از کنار هم بودن لذت میبردند.
“روزالی ایدا استراوس” یک آلمانی- آمریکایی بود که در سال 1849 در آلمان متولد شد.
در 22 سالگی با “ایزیدور استراوس” ازدواج کرد.
ایزیدور 26 سال داشت و تاجر و یکی از مالکهای فروشگاه “میسیز” بود.
آنها هفت فرزند داشتند که یکی از آنها در نوزادی درگذشت.
در ظاهر این تمام زندگی آنها بود و هیچکدام ویژگیِ خاصی نداشتند. اما دقیقاً به خاطر همین سادگی و عشق فوقالعاده خاص شده بودند.
پس از چهل سال ازدواج و زندگی مشترک عشق پر اشتیاقی به هم داشتند.
ایزیدور استراوس در سال 1903. عضو مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه 15 نیویورک
در اوایل سال1912 برای تعطیلات زمستانی به اروپا رفتند و اکثر وقت خود را در “کیپ مارتین” در جنوب فرانسه سپری کردند.
در اوایل ماه آوریل سوار بر تایتانیک شدند تا به خانه برگردند.
هنگامی که کشتی به کوه یخ برخورد کرد، به عرشه آمدند تا سوار قایقهای نجات شوند.
تصمیم گرفته شد ابتدا زنان و کودکان سوار شوند؛ بااینحال چون از طبقه ممتاز بودند،
ایزیدور را به قایق نجات شماره 8 بردند تا کنار همسرش بنشیند.
اما او حاضر نشد میان خود و دیگران استثنا قائل شود و با لحن محکمی به سرهنگ گریسی گفت: “قبل از بقیه مردها سوار نمیشوم.”
ایدا اصرار داشت که مستخدم جدیدش (الن برد) سوار قایق نجات شود، اما او تردید داشت.
ایدا پالتوی پوستش را به الن داد و گفت دیگر نیازی به آن ندارد.
بااینکه سرهنگ گریسی و دیگر افراد سعی کردند ایدا را سوار قایق کنند، اما او نپذیرفت و گفت حاضر نیست از شوهرش جدا شود:
“همانطور که باهم زندگی کردیم، باهم میمیریم.”
آنها آخرین بار بر روی عرشه کشیده و در آغوش هم دیده شدند.
شاهدان عینی آن صحنه را “شگفتانگیزترین جلوه عشق و وفاداری” توصیف کردند. جسد ایزیدور شناسایی و به نیویورک فرستاده شد. متأسفانه جسد ایدا هرگز پیدا نشد.
امیدوارم لذت برده باشید.
- ۰۰/۱۲/۰۹