تاریخچه برند شنل
گابریل شنل که بعدها به «کوکو شنل» معروف شد، در سال 1883 میلادی در شهر سومور فرانسه در خانواده ای فقیر به دنیا آمد.
او در 12 سالگی مادرش را از دست داد و به یک صومعه سپرده شد. گابریل بعدها برای گذران زندگی به خیاطی روی آورد و در همین سال ها بود که به «کوکو» معروف شد.
در آن دوران، اکثر لباس های زنانه پیراهن های بلند دنباله دار، تنگ و ناراحت بودند و او که این لباس ها را برای زنان مناسب نمی دانست، تصمیم گرفت لباس هایی را طراحی کند که ضمن راحت و لوکس بودن، از ظرافت هنری نیز برخوردار باشند و همچنین او از اولین طراحانی بود که در آن دوره شلوار را در گروه لباس های زنانه در طراحی های خود پیشنهاد کرد.
شنل نخستین فروشگاه خود را در سال 1910 میلادی در پاریس افتتاح کرد.
بیوگرافی موسس برند شنل:
نام «کوکو» در حالی به خانم شنل داده شد که وی به عنوان یک خواننده در کافیشاپی در فرانسه، مشغول به کار بود. شنل همواره در مواردی همچون تهیهٔ پوشاک ساده، لباس شب رسمی، شلوارهای زنانه و جواهر بدلی، تخصص داشت. دیدگاه کوکو شنل این بود که به جای اشیاء و قطعات باشکوه و جذاب، اقلامی را جایگزین سازد که حس ظرافت و ذوق هنری را منتقل سازند. طراحیهای او و آثاری که پدیدآورده است، اختصاصی به زمان خاصی ندارند و علیرغم تغییرات اساسی در نگرشها، با سلیقههای مردم، از نسلی به نسل دیگر سازگار باقیماندهاند. نفوذ و تأثیر فوق العادهٔ شانل در عرصهٔ مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر مهمترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت گردد. کوکو شانل نهایتا در سال 1971 در گذشت. پس از مرگ کوک شانل یکی از موفق ترین مدیران برند شنل، کارل لاگرفلد می باشد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که لاگرفلد از سال 1983 تا قبل از مرگ اش مدیریت این برند را بر عهده داشت. کارل لاگرفلد در طول دوران مدیریت اش، طراحی خانم های کوکو شنل را سعی داشت به روز نماید و کالکشن های جدید اما الهام گرفته از طراخی های شنل را ارائه بدهد.
کلاه هایی با نام «شنل مُدز» اولین محصول این فروشگاه بودند که معروف ترین بازیگران زن فرانسه خیلی زود به طرفداران سرسخت این کلاه ها تبدیل شدند. نخستین خانه طراحی لباس شنل، در سال 1919 میلادی در فرانسه راه اندازی شد.
محبوبیت سلبریتی ها با شنل
این شرکت تا به حال بسیاری از مشاهیر درجه یک دنیا را به عنوان معرف و ارائهکنندهٔ طراحیهای خود به کار گرفتهاست. از جمله آنها میتوان به کاترین دنو (که در دهه ۱۹۷۰ (میلادی) ارائهکنندهٔ شماره ۵ محصولات شنل بود)، نیکول کیدمن (که از اوایل دهه ۲۰۰۰ (میلادی)، ارائهدهنده عطر شنل شماره ۵ محسوب میشد)، اودره توتو (مدل شمارهٔ ۵ کنونی شانل)، کیرا نایتلی (مدل ارائه کنندهٔ کنونی برای محصول مادموازل کوکو) اشاره کرد.
محبوبت ترین مدل برند شنل:
همچنین سرشناسترین و محبوبترین مدل معرّف شنل، مریلین مونرو ارائه کنندهٔ شماره ۵ شانل در دهه ۱۹۵۰ (میلادی) بود که تصویر او معرفیکنندهٔ محصولات شماره ۵ است و یکی از مشهورترین آگهیهای تبلیغاتی در میان تمامی آگهیهای شنل محسوب میشود. این تصویر، همچنین در شرح حال تعداد بیشماری از افراد به کار گرفته شده و هنوز هم به عنوان یک پوستر یا یک قطعهٔ هنری به میزان بسیار زیاد به فروش میرسد. همچنین مریلین مونرو، کسی بود که شهرت بسیاری را برای عطر شنل به ارمغان آورد.
برند شنل و ایجاد یک اتقلاب در حوزه پوشاک رنگ مشکی:
برند شنل در سال 1926 اولین مجموعه پیراهن های مشکی زنانه خود را به بازار ارائه داد. این ارائه محصولات را ازاین جهت انقلابی در حوزه پوشاک مشکی می خوانم که قبل از تولید و عرضه این لباس ها، استفاده از پیراهن های مشکی تنها در مراسمات عزا مرسوم بوده است. شنل توانست جایگاه این پیراهن های سیاه کوچک را در بین مردم طوری جا بیاندازد که دیگر مردم این رنگ را مختص مراسمات عزا ندانند و در دیگر مراسم ها نیز استفاده نمایند. البته در این حوزه نمی توان از مقاله بسیار تاثیرگذار مجله "مد وژ" که در این خصوص نوشته شده بود، گذشت.
برند جهانی شنل هم اکنون در زمینه طراحی و عرضه پوشاک زنانه، کیف های دستی، عطر، زیورآلات و لوازم آرایشی فعالیت می کند. شنل به عنوان یکی از مطرح ترین و لوکس ترین برند ها محصولات خود را به سراسر جهان صادر می کند.
امیدوارم لذت برده باشید.
- ۰۰/۱۲/۰۴